Hogyan őrizzük meg a mentális egészségünket a járvány alatt?

20/04/02 csütörtök
Lassan három hete az ország nagy része egész nap otthon ül, és ha valami okból el is kell hagyni a lakást, akkor is minél gyorsabban igyekeznek visszajutni. A bezártság már önmagában nagy frusztrációt okoz, hát még ha hozzávesszük mindennek az okozóját, magát a koronavírus-járványt. Ezért nagyon fontos, hogy jelen helyzetben ne csak a testi, de mentális egészségünket is ugyanúgy próbáljuk megőrizni.

Szorongás leküzdése

Mivel egy, részben még mindig ismeretlen vírussal állunk szemben, így a szorongás természetes reakció. Ennek tünetei lehetnek az álmatlanság, lehangoltság, megváltozott étvágy, visszatérő negatív gondolatok.

Ha ezeket tapasztaljuk magunkon, akkor fontos, hogy megtegyük a megfelelő óvintézkedéseket. Nagyon fontos, hogy ne hanyagoljuk el azokat a tevékenységeket, amik korábban segítettek leküzdeni a stresszt. Ha korábban rendszeresen sportoltunk, akkor most se hagyjuk el a testmozgást, de edzőterembe járás helyett például menjünk futni a szabadba. A személyes kapcsolattartást megoldhatjuk telefonálással, vagy videóchattel, emellett étkezzünk rendszeresen és pihenjünk eleget.

A szorongással gyakran irracionális gondolatok járnak együtt. Így fontos, hogy ezeket a pánikot erősítő gondolatokat pozitív, az aktív megküzdést segítő, racionális gondolatokra cseréljük. A megismerhető tények alapját járjunk el, ne általánosítsunk. Viszont fontos, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és ne is bagatellizáljuk el a dolgot.

Megbízható információk

Az irracionális gondolatokat könnyen táplálják a különféle pánikkeltő (ál)hírek. Ezeket egyesek, főleg válság idején különösen lelkesen osztogatják meg. Így különösen fontos, hogy kevesebb, de megbízható forrásból tájékozódjunk, mint a WHO, vagy a hivatalos tájékoztató oldal.

Minden hírt kritikusan olvassunk, mindig ellenőrizzük le a forrást. Emellett korlátozzuk a hírfogyasztás idejét is, mondjuk napi két alkalomra. Lényeges, hogy ne bombázzuk magunkat egész nap a vírusról szóló információkkal.

Home office

A munkánk során kommunikáljunk a munkatársakkal, mert a munkahely egyben társas közeg is, melynek hiányát szintén megérezzük az otthoni munkavégzés során.

Fontos, hogy kialakítsuk a megfelelő napi rutint. És ha a napunkat sikerül rendbe tartani, akkor már a fejünket is sokkal könnyebb lesz. Húzzuk meg a határokat a munka és a magánélet között, térben (íróasztalnál dolgozzunk ne az ágyból) és időben (munkaidő megtartása) is.

Ha esetleg neked is nehéz megfelelően beosztani az idődet, semmi gond. Olvasd el a korábbi cikkünket, ahol ehhez is adunk pár jótanácsot.