Wow! Két új holdat fedeztek fel az Idahói Egyetem professzorai

16/10/26 szerda
Az egyetem két munkatára fedezte fel a különös mintázatokat, miközben a Uránusz körgyűrűiről készült felvételeket vizsgálták. Megfigyelték, hogy az alfagyűrű, a bolygó legfényesebb gyűrűjének peremén periodikusan változik a gyűrű anyagának mennyisége. Hasonló, még ígéretesebb mintát fedeztek fel a szomszédos béta gyűrű azonos részén

Rob Chanca és Matt Hedman rendszeresen tanulmányozzák a bolygók gyűrűit, hiszen ők tanulmányozzák a Szaturnusz körül keringő Cassini űrhajó adatait. Ezáltal a tudósok új számszögből vizsgálhatják a Voyager 2 által gyűjtött Uránusz-adatokat is.

A két kutató szerint az új holdak 4-14 kilométer átmérőjűek lehetnek, vagyis olyan kicsik, mint a Szaturnusz néhány azonosított holdja, de kisebbek, mint bármely ismert Uránusz-hold.

Fotó: Europress / HO / Caltech - AFP

"Még nem láttuk a holdakat, de vélhetően nagyon kicsik, ezért nagyon könnyen elszalaszthattuk őket. A Voyager képei pedig nem voltak elég aprólékosak ahhoz, hogy könnyen láthatóak legyenek" - mondta Herman.

Ha léteznek a holdacskák, akkor ezek egyfajta "pásztorholdak", amelyek segíthetnek egyben tartani a gyűrűt. A bolygó 27 már ismert holdja közül kettő, az Ophelia és a Cordella az Uránusz ipszilon gyűrűjének pásztora. A bolygó gyűrűrendszerének 1977-es felfedezése óta próbálnak rájönni a kutatók arra, hogy hogyan maradnak ilyen keskenyek az Uránusz gyűrűi.

Nagyon örülnék, ha ezekről a feltételezett holdakról kiderülne, hogy valóban léteznek, és közelebb hoznának minket a megoldáshoz. - mondta Chancia - Annak bizonyítása, hogy a holdak valóban léteznek, már más, teleszkópokkal és űrhajókkal dolgozó szakemberek munkája lesz - fejtette ki a két kutató.