Tinédzser vagy? Jó, ha tudod: el van állítva a biológiai órád

17/12/15 péntek
ujnemzedek.hu
...és ezért nyúlsz ki minden reggel suliba menetelkor. A melatonin tehet az egészről. Akadjunk ki együtt a 8 órás sulikezdésen!

A melatonin az alvási ciklust irányító hormon. Megnöveli a REM-ciklus hosszát, és élénk álmokat eredményez - hat a test hőmérsékletére, és álmosságot okoz, és befolyásolja az immunrendszert is. Ez a kópé az itt:

Melatonin-3d-CPK.png

Gondolnánk, hogy ez a kis izé a felelős azért, mert te baromi álmosan ülsz be kókadozni az első órára?

Ennek megértéséhez egy másik fogalomal is meg kell ismerkednünk: ez a cirkadián ritmus, közismert nevén biológiai óra. Ezt az adott élőlény - ez esetben a TANULÓ -  saját belső időmérő rendszere vezérli, de egyes külső, szinkronizáló stimulusok segítenek beállítani. (Lásd pl.: a napfény.) Ezek a ritmusok teszik lehetővé, hogy az élőlények számítsanak a környezeti körülmények szabályos váltakozásaira, és fel tudjanak készülni rájuk.

Na most a TANULÓNAK általában egy dolga van a TANULÁS meg a Nintendo Switch mellett - az, hogy kamaszodjon is. Egy a para: ilyenkor - annyi más mellett - a biológiai óra fogja magát

és megbolondul.

Ez a tudósok szerint kb. három órát jelent - ha pl. folyton azon kapod magad, hogy 10 előtt semmi kedved ágyba bújni, van egy jó hírünk: kamaszodsz húgom/öcsém! Ja, és kb. ekkor lezd el termelődni a melatonin a szervezetetdben, viszont ez azt is jelenti, hogy kialudni magad tuti nem fogod - aztán meg csodálkozol, hogy másnap a föcin olyan szúrosan néz a Koslákné tanárnő, amikor ráhorkolsz az andezitre meg a norvég bőriparra.

Egyébként maga a 8 órás sulikezdés is kicsit reformra való dolog: régen azért volt fontos a korai kezdés, hogy a nebulók este tudjanak segíteni otthon a megfáradt szükőknek. Tegye fel a kezét az, aki mostanság hordott már be szalmabálát, vagy pangolta esetleg a gazdaságban a pityet! Persze ettől még simán érne segíteni otthon...