A fák nem csak beszélnek, de a legtöbb még alszik is!

18/04/24 kedd
Egyre több kutatás vizsgálja a természet különleges óriásait, a fákat és azok életét. A mostani felfedezést magyar és dán kutatók csapata jegyzi és eredményeik szerint pedig a fák többségének van pulzusa!

A Magyat Tudományos Akadémia Ökológiai Kutatóközpontja osztotta meg közleményben legújabb eredményeiket:

A fákról olyasmi dolgokat tudtunk eddig, hogy nem mozognak, maximum passzívan alkalmazkodnak a környezetükhöz, így a nappal és éjszaka váltakozásához is. A közleményben egy olyan vizsgálat eredményeit mutatták be, amiben magyar és dán kutatók egy új kísérlettel kimutatták, hogy a fákban a víz nyomása néhány órás időközönként változik. Az eredmények a fák vízszállításának egy eddig ismeretlen mechanizmusát sejtetik: a fák „pumpálják” a vizet.

A magyar vezetésű, lézerszkenneléssel dolgozó nemzetközi kutatócsoport szerint a két folyamat szorosan összefügg. A lézerszkenner olyan eszköz, amellyel néhány perc alatt többmillió pontban néhány milliméteres pontossággal lehet méréseket végezni, így lehetővé teszi nagyon lassú folyamatok nyomon követését is. Az MTA Ökológiai Kutatóközpont és a BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék együttműködésében végzett vizsgálat során egy éjszakán keresztül óránként mértek fel 22 facsemetét, szorosan ellenőrzött körülmények között. A korábban megismert alvómozgást csak a fák egy részén lehetett kimutatni, de történt egy új, nem várt felfedezés is.

„Adataink azt mutatták, hogy a fák ágai egy-két centimétert mozognak fel-le, kettőtől hat óráig terjedő, tehát az éjszaka hosszánál lényegesen rövidebb ciklusban ismétlődve. Korábban az volt az általános szemlélet, hogy a fákban egyenletesen áramlik a víz, és a legrövidebb, a növényeket érintő periodikus folyamat a cirkadián ritmus. Az eredményeink ezt látványosan cáfolják. Megtaláltuk az összefüggést az ágak mozgása és a víznek a törzs mentén való áramlása között, ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy a fa ritmikusan pumpálja a vizet. 2015-ben már megjelent egy elmélet az Erdészeti Lapok című folyóiratban Török András erdőmérnök tollából, amely leírja, hogy a fákban a vízszállításnak időben periodikusnak kell lennie. Ebben a kísérletben publikáltuk az első mérési eredményeket, amelyek hasonló jelenségre engednek következtetni.” - mondta Zlinszky András, az MTA Ökológiai Kutatóközpont kutatója.

Még több érdekesség és a teljes cikk az mta.hu oldalon olvasható ide kattintva.

Emellett már azt is tudjuk, hogy a fák beszélnek egymással - egy tudós el is magyarázza a dolgot.

Suzanne Simard ökológus kutatásai során megállapította, hogy a fák a talajlakó gombák hálózatának segítségével közlik a szükségleteiket, valamint ezeken a rendszereken keresztül a többi növény számára is segítséget tudnak nyújtani.