Rossz szokásaink, amik nyomorúságossá teszik a téli hónapokat

18/01/04 csütörtök
ujnemzedek.hu
Télen hajlamosabb az ember a rossz kedvre, sőt a depresszióra. Bizony néhányan elég mélyre kerülnek ilyenkor. Vannak szokásaink, amiken, ha változtatnánk, könnyebben kilábalnánk a szomorú téli életérzésből. Szokások? Igen! Nem is gondolnád milyen apróságok tehetik kellemetlenné a téli napokat.

A hideg időjárás és a mindent beborító szürkeség könnyen lökheti depresszióba az embert. Ilyenkor nincs semmihez sem kedvünk, csak ülnénk otthon begubózva valami puha takaró alatt és nénznénk a kedvenc filmünket vagy teletömnénk a hasunkat valami finom sütivel, ami az ünnepekről maradt. Ha ismerős a helyzet, akkor most most figyelj: 

Carol Ewing Garber, a Columbia Egyetemen professzora szerint, ha már a téli hónapok közeledtével egy kicsit proaktívak vagyunk, az már félsiker. Ha kimozdulunk, sétálgatunk vagy szimplán elmegyünk mozogni valahová, az már boldogabb és egészségesebb télhez vezet.

Sokan csak a meleg szobában feküdve várják, hogy múljon el a tél, pedig ez a legrosszabb, amit tehetünk. Tudományos tény, hogy a mozgásnak (bármilyet is választunk) stressz és szorongáscsökkentő hatása van, ráadásul a depresszió tüneteit is enyhíti. Még a legelkötelezettebb futó is elveszítheti a motivációt, ha a napok rövidek, hidegek és szürkék lesznek, ezzel együtt romlik a mentális egészség is.

Együtt könnyebb 

Dr. Michelle Dossett szerint a kutatások jól szemléltetik, hogy az ember boldogabbá válik, ha csapatban vagy barátokkal együtt sportol valamit. A csoportba tartozás érzése elnyomja a depressziótHa az egyéni kocogást favorizálod, próbáld meg hetente egyszer egy csoportothoz csatlakozva futni.

Zzzzzz

Az egészséges alvási idő 7-8 óra, legalábbis a szakértők ezt mondják. Viszont a Sleepben közzétett 2014-es tanulmány szerint, a túlzásba vitt alvás is növeli a depresszió kockázatát. Sőt, további kutatások arra utaltak, hogy azok, akik éjszaka több mint 8 órát alszanak, hajlamosabbak a strokera, a súlygyarapodásra és a 2-es típusú cukorbetegségre.

man guy hoodie cold jacket winter trees snow adventure travel model clothing
Forrás: stocksnap

Ételek és italok terén is csak óvatosan

Az ünnepi lakomák vagy a magányos borozások bizony rossz hatással vannak a szervezetünkre, mivel gyengíti az immunrendszerünk. Különösen a decemberi időszakban emeljük meg az étkezéseink gyakoriságát és az elfogyasztott mennyiségeket is. A szakértők szerint, érdemes helyettesíteni a fáradtságot okozó szénhidrátokkal teli ételeket egészségesebb alternatívákkal, például a teljes kiörlésű búza tésztával, amely sokkal több fehérjét és rostot tartalmaz, mint kifinomult, fehér színű társa.

Pancsi

Ki ne szeretne megmártózni egy forró fürdőben vagy épp venni egy meleg zuhanyt? Nos, ez sem a legjobb szervezetünk számára, hiszen a meleg víztől kiszáradhat és károsodhat a bőr,  de viszketést, hámlást és kényelmetlenséget is okozhat. Ezért érdemes inkább langyos vízben fürdeni vagy zuhanyozni és még addig használni a hidratáló krémeket, amíg nedvesebb a bőrünk törülközés után.

Forrás: Health