Menekülnek a fiatalok a Facebookról, hízik az Instagram és a Snapchat

18/03/09 péntek
ujnemzedek.hu
Van, aki szerint a Z-ék tehetnek az egészről. Tény: öregszik a Facebook.

Vagy ez csak nekünk szúrt szemet? Naná, hogy nem: pl. Oscar Orozco, az eMarketer vezető elemzője is hasonló véleményen van. És ehhez nem szégyell adatokat is szolgáltatni: egy Piper Jaffray felmérés szerint a facebookos tinik aránya 4 százalékponttal csökkent 2016 óta (most 9 százalékon áll). A kiskamaszok (vagyis az 1995 és a 2000-es évek közepe között születettek, azaz a Z-k), 47 százalékának a kedvenc megmondótere a Snapchat lett - az Instagramot 24 százalékuk használja.

Elkészült a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és az NRC kutatása, amely átfogó képet ad arról, hogy milyen trendek rajzolódnak ki jelenleg a Facebook által jelentősen meghatározott online tartalomfogyasztásban, azaz a hírek és más internetes tartalmak olvasásában, megosztásában.

Ha már Facebook, akkor mindennapi használat: az aktív felhasználók négyötöde egy napot sem hagy ki az oldal nézegetése nélkül, további 8% maximum heti 1 napot tölt el a közösségi oldal használata nélkül. A szokásokat, a felhasználói intenzitást, a funkciók kihasználásának volumenét és a fogyasztott tartalmak típus- és témakörbeli széleskörűségét jól meghatározza az oldalon eltöltött idő alapján való heavy, medium és light felhasználói besorolás. A heavy, tehát intenzív felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, míg a light, tehát kevésbé intenzív felhasználóknál a férfiak, a felsőfokú végzettségűek, illetve a harmincasok felé billen a mérleg nyelve.

Ezek 2016-os eredmények - erről itt olvashatsz.

De miért menekülnek a Fácséről?

Egyes felmérések kiemelik, hogy nem cak a felhasználók, hanem maga a Fácse is öregszik - és ennek megfelelően kerülnek előtérbe olyan témák, amik kevésbé érdeklik a kölköket. Reklámtartalmak, politikai (aka: mérges) megfejtések: tipikusan azok a dolgok, amelyek elől az egyszerűbb, fogyaszthatóbb, POZITÍVABB tartalmak fel fordulnak a kölkök.

Ehhez pedig a pontosan ERRE kitalált Instagram és Snapchat cuccok a megfelelőbbek az egyre inkább szövegcentrikussá váló Fácséval szemben. És akkor elérkeztünka másik menekülési útvonalhoz: a gifes, képes tartalom népszerűbb - épp ezért lehet, hogy a haladás másik nagy vesztese a szintén olvasós Twitter.

Hát a Facebook meg miért nem figyel oda?

Már hogyne figyelne (ami újabb bizonyíték arra, hogy a probléma valós) - pl. 2017 elején  elindította a kifejezetten játéktartalmakra összpontosító élő közvetítést is asztali számítógépeken, majd egy új gombot is hozzáadott a Messengerhez, amely lehetővé tette a felhasználók számára, hogy könnyedén közvetítsék a játékukat élő adásban.