Használj jelzőt, pls - tényleg szűkül a tinik szókincse?

17/03/07 kedd
ujnemzedek.hu
Már a 70-es években ezzel riogattak, ám a probléma ma is valós. Vajon mikor merültél bele ÚGY IGAZÁN egy versbe utoljára?

A tizenéves generációnak érezhetően kisebb a szókincse érzelmei kifejezésére - mondta Kalamár Hajnalka pszichológus az M1 műsorában.

A pszichológus elmondta: a különböző hangulatjelek használata miatt a szóhasználat háttérbe szorult, így sokan szóban, szemtől-szemben nem tudják kifejezni hangulatukat, érzelmeiket. Kiemelte, hogy a chatelés nem tud helyettesíteni egy igazi "jóízű" személyes beszélgetést.

Ezzel együtt a szakember szerint azt sem jó kimondani, hogy a technika, az internet "szétválaszt, tönkreteszi az emberi kapcsolatokat", mert ez a technika össze is tud kötni.

De vajon tényleg így van?

Vajon tényleg tufák lettünk, és alig bírjuk a kommunikációt érzelmi-értelmi kommunikációra használni? Ennyire elbutítanának minket az okostelók és tabletek, az OMG meg a LOL? 2014-benpéldául így beszéltünk egymás között a szerelemről a neten - ha pedig egy szlengszótárra vadásznál, akkor köbö így toljuk a rövidítéseket

De ez vajon mennyire jelenti a nyelvünk szürkülését? Elvesz-e vagy ad a GPOY? Balázs Géza szerint itt inkább arról van szó, hogy minél gyorsabban, minél rövidebb idő alatt menjen át az információ - "ezek alkalmasak a kapcsolat JELZÉSÉRE, de a kapcsolat TARTALMI feltöltésére kevésbé. És igen: az InfoRádió által megkérdezett nyelvész szerint - bár nincs reprezentatív felmérés erről, de - a pedagógusi tapasztalatok megerősítik, hogy szűkül a fiatalok szókincse. "Nem arról van szó, hogy ne tudna fogalmazni az ifjúság,

hanem hogy ezt tartalmilag kevésbé választékosan teszi."

„Már a hetvenes években megfogalmazták egy konferencián, hogy szürkül a szókészlet különösen a fiataloknál, kevesebb jelzőt használnak. Szerintem ezt az álláspontot akkor is és most is megerősítik a pedagógusok. Nehezebben fogalmaznak a fiatalok,
ha valamit választékosan le kell írni, akkor a klisék jönnek elő, a jelzők pedig visszaszorulnak” - osztotta meg tapasztalatait Balázs Géza.

Hozzátette: a pedagógusok arra panaszkodnak, hogy a Toldi elemzésekor például egyre több szót kell megmagyarázni a diákoknak.

A nyelvész úgy látja, hogy nagyon sokféle információs csatorna létezik manapság, amiket a fiatalok nagyon jól tudnak használni. „Ám ezek nagy része a jelzésszerű kommunikációra épül, amelyek alkalmasak ugyan a kapcsolat jelzésére, de a kapcsolat tartalmi feltöltésére kevésbé” - véli Balázs Géza.

A nyelv elszürkülésének okairól beszélve elmondta, hogy vannak objektív és szubjektív okok. Objektív ok többek között, hogy a nyelv folyamatosan változik, és egyre több a gyorsan változó technológiai eszköz, amelyek gyors kommunikációra ösztönöznek bennünket.

A szubjektív okokkal kapcsolatban említette a nyelvész, hogy az objektív okok hatására kapkodunk, gyorsan akarunk válaszolni, jelzésszerűvé válik a kommunikáció, nincs idő végiggondolni a mondanivalónkat, és nem olvasunk eleget.

"Mindennek a következménye pedig az elszürkülő szókincs” - véli Balázs Géza.