Ezért segít rajtad a művészet akkor is, ha gyenge vagy benne

17/08/04 péntek
ujnemzedek.hu
Katherine Schieber pszichológus, aki a Psychology Today oldalán is rendszeresen publikál. Legutóbbi témája a művészet és a stressz kapcsolatáról szól és igen érdekes lehet neked is. Már akkor, ha szoktál idegeskedni, stresszesnek érezni magad, ahogy a legtöbb ember. A cikke címe, hogy "A művészet csökkenti a stresszt, akkor is, ha gagyi vagy benne".

Otep Shamaya költő- és énekesnő az egyik albumának azt a címet adta, hogy Sevas Tra, ami visszafelé olvasva "Art Saves", azaz "A művészet megóv". Túlzó? Lehet, hogy így érzed, de sokak számára egyáltalán nem így van. Egy, az Art Therapy magazin által publikált új kutatás szerint a művészetek gyakorlása (festészet, rajzolás, stb.) elősegíti a stressz-szint csökkentését, mert redukálja a stresszért felelős hormonok számát. És ez az alkotások "szintjétől" teljesen független. 

A Drexel Egyetem három kutatója 39 felnőtt (18 és 59 közötti) alanyt hívott meg, hogy teszteljék a kreativitásukat egy laboratóriumban, nagyjából 45 percig. Az alkotások előtt és után az alanyokat megvizsgálták, például a nyálukban fellelhető kortizol-szintet mérték meg. Ez az a hormon, ami a stresszért felelős. A mellékvese termeli, stressz esetén ez pumpálódik a vérünkbe több más hormonnal együtt. A hatása magasabb vérnyomás, pulzus és vércukorszint, illetve az egész test aktívabb működése, egyszóval ez a hormon felelős azért, hogy éberek legyünk, ugyanakkor emiatt lehetnek stresszesek is a hétköznapjaink. 

Az alanyok ezután bekerültek egy szobába, ahol volt gyurma, papírok, színes ceruzák és egy csomó más kreatív eszköz. Egyikőjüket sem utasították semmire, csak annyit mondtak, hogy ebből készítsenek valamilyen kreatív dolgot, ami nekik tetszik. Eközben egy terapeuta tett fel nekik kérdéseket. A résztvevők fele azt mondta, hogy a felsorolt eszközökkel "nem tudnak kellőképp bánni", azaz ügyetlenek például a rajzolásban. Ehhez képest a résztvevők több mint 75 százalékának csökkent a kortizol-szintje a 45 perces kreatív-szakkör végére, attól teljesen függetlenül, mit alkottak. 

 

A kutatók természetesen nem érték be a hormonszint vizsgálatával, szóbeli kérdéseket is feltettek az alanyoknak a a rajzteszt-után. A válaszok is egybecsengtek a mért értékekkel, a legtöbb válaszadó szerint a mini kézműves szakkör végére egészen kipihentnek, nyugodtnak, relaxáltnak érezték magukat, ráadásul egy új útját találták meg az önismeret fejlesztésének. Olyanok is voltak, akik azt mondták, az időtöltés felszabadította az agyukat bizonyos korlátok alól, és a teszt után úgy érzik, hogy sokkal több olyan dologra is képesek, amikre addig azt hitték, a munkájuk miatt nincs lehetőségük. 

Korábban is születtek már kutatások, tanulmányok arról, hogy a művészetnek, a zenének, a táncnak gyógyító hatása van és segíthet elérni az egészséges pszichológiai és fizikai állapotot. Ezt a kutatást azonban hétköznapi emberekkel végezték el, akik saját maguk "művelték" a művészetet. Természetesen mindig lesznek szkeptikusok, akik nem hisznek a pszichológuskutatók eredményeinek sem. Ráadásul a tézis csak az alanyok 75%-nál igazolódott be, a maradék 25%-ban némileg emelkedett a stressz-szintje a 45 perc alatt. A kutatók hozzáteszik, hogy ez azért is lehetett, mert valamikor korábban már volt rossz élményük az alkotással (rajz órai trauma, csúfolás, stb.) 

Katherine Schieber azt írja, hogy ugyan nem mindenki számára és nem minden élethelyzetben igaz, hogy a rajzolás, festés segít csökkenteni a stressz-szintünk, de az esetek nagy többségében igen. Ezenkívül mindenkit bátorít arra, hogy próbálja ki, mert a kutatások azt igazolják, hogy nem kell Pablo Picasso-nak lenni ahhoz, hogy megnyugtasson az, amit csinálunk.