Akár a lelki problémáidról is árulkodhat a profilképed

17/06/09 péntek
ujnemzedek.hu
Mikor megpályázunk egy állást és ki is választanak minket, számíthatunk arra, hogy a HR-esek vagy leendő munkatársak azonnal lecsekkolják a Facebook-profilunkat, mint ahogy minden új ember, akivel megismerkedünk. Nem is gondolnánk, mennyi minden kiderülhet rólunk az adatlapunk, profilképünk alapján.

Általában megvannak a szempontok, mi alapján nézünk át egy profilt: posztok, barátok, kommentek, de talán a leghangsúlyosabbak a képek. Egy jó fotóval megnyerőek lehetünk, sőt egy gondosan összerakott portfólióval kialakíthatunk egy képet magunról, hogy milyennek lásson minket a külvilág. Micsoda manipuláció! Na, de ahhoz, hogy megértsük a Facebook borítóképek és profilképek pszichológiáját, nézzük meg mit lehet tudni a témával kapcsolatban. 

A Life.hu készített egy kis összeállítást arról, hogy a nők milyen profilképeket választanak a legtöbbször és, hogy ezek mit üzennek mások számára. 

A leggyakoribb női profil fotók témája: 

  1. a szingli lány tánc közben, nyaraláskor, a kedvenc háziállatával vagy a legjobb barátjával
  2. lány a szerelmével, férjével
  3. esküvői fotó - akkor is, ha már 4-5 éves
  4. fiatal anyuka a gyerekeivel

Ugye mindenkinek ismerősek ezek a témák - sőt van, aki biztosan magára is ismer.De vajon mit üzennek ezek a fotók a külvilágnak? Ha nem akarunk fals képet mutatni, vagy ellenkezőleg, ki akarunk valamit fejezni, meg kell tudnunk a jelentésüket - legalábbis nagyjából.

Kép a háziállattal: Képed azt közvetíti, hogy számodra az a legfontosabb, hogy megtudják rólad, gondoskodó és odaadó személyiség vagy.

Tánc közben készült képek: A bulizós, táncolós fotók azt mutatják, hogy szeretsz a középpontban lenni, nyitott típus vagy. A nyugati kultúrában a tánc a szabadság, a hedonizmus és a szórakozás utáni vágy szimbóluma.

Profilkép a baráttal, férjjel: Ez a legkedveltebb fotótípus. Az ilyen képekkel azt üzeni minden hölgy, hogy monogám, boldog és nem vágyik másra. Egy közös kép az új kedvessel arra is utal, hogy mély, elhivatott párkapcsolatra vágysz. Viszont egy idegen pasassal készült kép, mondjuk egy buliban épp az ellenkezőjét mutatja, sőt inkább negatív érzelmeket vált ki az emberekből. Biztos te sem szeretnéd ha könnyűvérűnek titulálnának. 

Sport, kirándulás közben készült képek: Az üzenet világos, odafigyelsz magadra, és élvezed is, amit csinálsz. Persze nem érdemes csak ezért lemenni a terembe, hogy körbefotózd magad, de a gyakorlatokat meg ellazáskodd. Ha már ott vagy inkább dolgozd meg az izmaid és felejtsd el azt a közhelyet, hogy, amiről nem készült kép, az meg sem történt. 

Képek a nyaralásról: Akik a nyaralásukat szeretik "mutogatni", valószínűleg sokat stresszelnek, ezért szeretnek álmaik, fantáziáik síkján megmaradni.

Gyerekes fotók: A büszke szülők képesek gyerekük minden lépésőről posztolni valamit Facebookon. Ezekkel nagyon sok embert levehetünk a lábáról, sőt, a legtöbb lájkot kapják a cuki kis állatok után, de nem érdemes átesni a ló tulsó oldalára. Napi egy fotó is képes nyomasztóvá válni mások számára, de sokkal menőbb és érdekesebb ha csak ünnepekkor vagy havonta egy-két képet osztunk meg a gyerkőcökről. Így a változásuk is jobban követhető.

Persze ezen felül sok más tényező is árulkodó lehet a személyiségünkről. Született már cikk arról is, hogy milyen zavarokat okoznak a közösségi oldalak és ezek, hogyan mutatkoznak meg a képeken.  

A profilunk is tükrözheti lelkiállapotunkat, személyiségünket

A szakértők azt mondják, hogy nem a közösségi oldalakat kell hibáztatni, hogy valaki függő lett, hiszen ha nem a neten lógna valaki, akkor találna valami más forrást, mondjuk esetleg az alkoholt, cigarettát stb. Aki függővé válik, annak valamilyen lelki problémája van. Önértékelési zavarok, depresszió vagy túlzott önimádat - csak néhány példa a lehetséges problémák közül. A pszichológusok szerint akkor kell segítséget kérni, mikor már a mindennapi életünk elviselhetetlenné válik a különböző közösségi oldalak nélkül. Ha már nem tudunk kiteljesedni a családunk, barátaink körében, ha rámegy a hobbink vagy a romlik emiatt a tanulási eredményünk, esetleg ha folyamatos kényszert érzünk, hogy csekkoljuk a telefonon, mi a helyzet a "fészen" vagy az Instán. 

Egy angol pszichológia-professzor kutatása szerint 4 csoportba lehet osztani a közösségi oldalakat használók személyiségét:

  1. kukkolók – ritkán vagy soha nem posztolnak, csak olvasgatnak
  2. informátorok – ők kapcsolatot építenek és tartanak rokonokkal, barátokkal és információkat szereznek, adnak tovább
  3. "ott vagyok mindenhol" –  nárcisztikusak, minden aktivitásukban az a lényeg, hogy ők legyenek a központban, róluk szóljon minden
  4. evangelisták – elhivatottak, általában sok idejük van arra, hogy megfelelő idézeteket, gondolatokat, elkészített ételről képeket, vitákban alapos érveket tudjanak felhozni 

Ezek a személyiségek a profil fotókon is tükröződnek.

Aki naponta profilképet cserél, vagyis a hármas csoportba tartozik, az azt szeretné közvetíteni, hogy fontos számára az, hogy megmutassa magát a külvilágnak. Szeretne egy tökéletes képet kialakítani magáról másokban. Sok esetben az is jólesik neki, ha irigykednek rá. Ezek önértékelési zavarokat tükröznek, vagy szimplán kisebbségi érzetet. 

Ezzel szemben vannak, akik nem posztolnak sosem, de folyton zölden világít a nevük melletti karika. Elérhetőek, mivel jelen vannak, csak csendben figyelnek. Introvertáltak, visszahúzódóak, vagy egyszerűen csak félnek bármit is megosztani magukról. Nekik általában nincs is profilképük, vagy max egy impozáns tájkép. 

A társasági emberek, akik legtöbbször a második csoportba tartoznak, minden buliban készítenek fotókat. Fontos nekik a társaság, a jókedv, ez tükrözhet jó csapatmunkára való képességet is, de érdemes odafigyelni az ilyen képekre, mivel nem biztos, hogy egy HR-esnek tetszenek majd a tivornyázós fényképeink. Pár kattintással át tudjuk állítani, így csak az ismerősök számára lesz látható a legutóbbi buli képei. 

A folyton osztó emberek, akiket az angol pszichológus evangelistának nevezett. Vannak dolgok, amiről megvan a saját véleménye, de nem meri kiposztolni, ezért inkább mástól oszt meg bejegyzést. Könnyebb mások sorai, megmondó igazságai mögé bújnia, mivel nem meri felvállalni saját gondolatait, de így is lájkokhoz jut, ami növeli az önbizalmát, önértékelését. Hasonló ehhez, aki folyton vicces képeket és posztokat megosztó személy is, ő szintén nem mutatja meg magát, énvédelme a humorban jelentkezik, ezzel próbál népszerű lenni. Nekik általában idézetek, vicces sorok vannak a borítóképeiken és a profilképeiken is. 

Összegzésül

Tény, hogy sokfélék vagyunk, sokféle személyiséggel, viszont ezt gyakran nem merjük megmutani a közösségi felületeken. Komfortosabb a szokásos sémákat felvenni, posztolni ész nélkül, csekkolgatni a helyeket, ahol jártunk vagy megosztani az ételeket, amiket eszünk úgy, hogy közben nem éljük meg a pillanatot. A szakértők szerint lehet azon vitatkozni, hogy hasznos vagy káros a személyiségünkre a Facebook, viszont kis odafigyeléssel kordában lehet tartani magunkat. 

Kezdjük ott, hogy megválogatjuk a képeket, amiket posztolunk magunkról. A túl sok mosoly taszító lehet vagy irigylésre méltó, de a fapofa meg azt sugallja, hogy feszült vagy túl komoly vagy. A legjobb megoldás a természetességre való törekvés: kis mosollyal jelezzük, hogy pozitívan állunk a világhoz. Apropó erről készült egy tanulmányt, itt olvashatjátok.

Ne nyomd tele szelfivel a profilod, ezzel az őrületbe lehet kergetni az ismerősöket. A Computers in Human Behavior tanulmánya 123 szelfikészítő résztvevőt vizsgált meg. Kiderült, hogy azok, akik csücsörítenek a képeiken, nagyobb valószínűséggel instabilak érzelmileg, mint azok, akik pozitív és boldog pillanatukban, mosolyogva lőnek egy szelfit.

Végezetül pedig: mindig légy önazonos. Sose csekkolj be csak azért, hogy legyen pár lájkod, inkább élvezd azok társaságát, akikkel kimozdultál. Nem kell minden pillanatot lefotózni és megosztani, pár kedveléstől még nem fognak jobban szeretni. 

Szabályozd a neten töltött időd, ez még az alvókádra is hatással lesz! Pozitívan persze.

Ha úgy érzed túlkaptad a social médiát az utóbbi időben, ideje dexora menned! Inspirálódj mások "leszokós" videóiból, írd be a Youtube-on, hogy "Social Media Detox" és máris csekkolhatod, milyen pozitív változásokat idéz elő, ha hanyagolod a közösségi oldalakat pár napra, vagy akár egy hétre. 

 

Forrás: Vous24.hu, Life.hu