Nem egyszerű, de megoldható - módszerek a munkahelyi stressz elkerülésére

18/06/26 kedd
ujnemzedek.hu
Oké, a munkahelyi stressz van, létezik, de mit kezdhetünk vele?

Az előző cikkünkben összeszedtük a kiváltó okokat, az olyanokat, mint pl.:

- túl sok a meló. 

- túl kevés a meló.

- a szociális összetartás hiánya.

Ezek mind létező, idegzsibbasztó dolgok még a legnyugodtabb arcok számára is - bővebben itt írtunk erről - de mit tehetünk ezek ellen? Nos, szerencsére azt is összeszedtük, de előbb konkretizáljunk: 

Mitől vannak kibukva a magyar munkavállalók?
Profession.hu folyamatosan monitorozza az álláspiac szereplőit. Korábban annak jártak utána, hogy a motiválatlansággal és állandó ingerültséggel járó állapot mennyire jellemző a hazai munkahelyekre. Reprezentatív kutatási eredményeik szerint ugyan az utóbbi években sokat javult a helyzet, de bőven vannak olyan területek, ahol még fejlődni kell, mivel a munkavállalók tizede mutatja a munkahelyi kiégés valamelyik tünetét.

A konkrét okokat kőkeményen megírtuk ITT.

...kezdjünk akkor stresszel, mert rohadtul idegesít, hogy nem árulod el!

OKÉ, OKÉ, a stressz. Nos: míg a félelem egy konkrét fenyegetésre adott érzelmi válasz, addig a stressz egy azonnali veszélyre adott zsigeri reakció. Az emberi fejlődés során az őseinknek sokkal jobbak voltak az esélyei a túlélésre, ha észlelték a közelgő fenyegetéseket, és gyorsan és hatékonyan reagáltak rájuk. Szóval modern emberként rendkívül kifinomult  stresszválasz-rendszert örököltünk - a stresszhelyzetben mutatott biológiai és pszichológiai reakciók komplex mintázatát az egyszerűség kedvéért

stresszválasznak nevezzük. 

Miközben teljesen más jellegű fenyegetésekkel szembesülünk, mint az elődeink. Szimpatikus idegrendszerünk tehát régen, hosszú idő alatt, és teljesen más körülmények közt fejlődött ki, így nem csoda, ha a stresszválaszunk akkor is jelentkezik, amikor igazából semmi szükség nem lenne rá. Egy prezentáció közben, ha az idegességtől remeg a kezed vagy izzad a tenyered, gyakran lehetetlennek tűnő feladat uralkodni rajta.

De még ha nem is mindig tudunk uralkodni a testünk reakcióin, amit a stresszre ad, azt megtehetjük, hogy másképpen fogjuk fel az egészet. Nem kell például feltétlen kiakadni rajta, ha elkezd izzadni a tenyered, vagy a gyengeség jeleként értelmezni. Egyszerűen fogadd el, hogy ez van, hogy a prezentáció ezzel jár, és készülj fel a dologra, például legyen nálad zsebkendő. Így jóval kevesebbet parázol az egészen, és kevésbé leszel stresszes. 

Van erről is egy cikkünk, ami ráadásul a szorongásról mesél - ide kattanj!

Jó, de azért ez eddig elég komoly Coelho, NEM LEHETNE, HOGY VALAMI KONKRÉTTAL IS SZOLGÁLSZ, MIELŐTT SZÉT NEM CSESZ AZ IDEG???

Jó, máris, nyugika, de van itt még egy TED előadás arról, mit tesz az agyaddal a stressz, és tök érdekes:

KOMOLYAN ELDURRAN AZ AGYAM!

JAJA, pont erről beszélünk, de ok, itt van 5 tuti tipp a melóstressz ellen:

1. Hagyj időt magadnak a tervezésre

Nyilván nem hangzik túl effektívnek, pedig az: ahelyett, hogy kergetnéd magad, mert folyamatosan lemaradsz, késel, csúszol a határidőkkel, akkor rohanás helyett ÁLLJ MEG. És tervezd meg a következő lépést, Csinálj napirendet, és tartsd be. Hidd el, hamarabb utoléred magad, mintha kapkodnál - és ezzel a stressz is elmúlik. Legalábbis az a része, ami emiatt van.

2. Szelektálj

A startmező és a cél helyének meghatározása csak egy része a feladat elvégzésének. A komolyabb feladatok többek között azért is bonyolultabbak, mert egy rakás dologból épülnek fel - ezek között akadnak NEHÉZ, KÖTELEZŐ, KÖNNYŰ és még százféle részek. A lényeg: ismerd és címkézd fel ezeket, és így tervezd meg a melót. 

3. Pozitív kapcsolat

Az egyik kulcsa a stressz kezelésének az, hogy képes legyél elfogdni máso segítségét. Nem csak a negatív környezetet puhítja fel egy ilyen egyszerű GESZTUS - egyszerűen egy olyan akadályt távolít el, ami az eredményes munkavégzés, és a feladtaok teljesítését hátráltatja.

Nem jártatok együtt ebédelni akollégákkal? Hát járjatok. Nem folytattál még soha őszinte, idvarias, de mégis kicsit belsőséges beszélgetést a fejebbvalóddal? MIÉRT NEM? Nem spanolásra, bratyizásra gondolunk, hanem egymást tisztelettel kezelő, de őszinte dumára. Be kéne próbálnod, és kipróbálni, mennyire adrenalinmentes lesz onnantól kezdve a minden!

4. Hagyd a munkát a francba

Nem ÚGY - de tény: ha MINDEN percedet a munkahelyi dolgok feletti kattogás tölti ki, akkor ott nagy bajok vannak. Engedd, hogy kikapcsolj! Mentálisan is baromira megterhelő, és a stresszfaktort is komlyan erősíti a fejen pörgés - vegyél egy mély levegőt, és gondld át, mi az, amit VALÓBAN csinálni szeretnél (ha brékelsz, és az a fejen pörgés, akkor csináld azt, az előbb ezt homi metafóraként használtuk. Érted!)

5. ÉLJ RENDESEN!

De most komolyan: egyél egészségesen. Sportolj. Ülj egyensen. Ja, de erről már írtunk: mégpedig ITT.