Miért mondanak fel a magyar munkavállalók? Kiderül egy friss kutatásból

18/04/23 hétfő
ujnemzedek.hu
Sokaknak a főnök viselkedése nem jön be, de olyanok is vannak bőven, akik a jobb fizetés reményében váltanak munkahelyet.

A fluktuáció, vagyis az, hogy a dolgozók egyre gyakrabban váltanak munkahelyet, Magyarországon is jelentős gond. Most egy kutatás segítségével próbálták kideríteni, mi lehet ennek az oka. A feldolgozóipari és kereskedelmi vállaltok körében végzett hiánypótló kutatást több mint 5000 fő megkérdezésével, 2017. november és 2018. március között készítette a HR-Evolution Kft. 

A felmondás leggyakoribb oka, hogy a munkáltató nem tartotta be, amit a hirdetésben és az állásinterjún ígért - erre a megkérdezettek 42%-a panaszkodott. A férfiak számára különösen fontos ez a szempont, 49%-uk mondott fel ezért, míg a nők 34%-a. A felmondás második leggyakoribb (39%) indoka, hogy máshol több fizetést és vonzóbb juttatásokat ígértek. A harmadik ok az embertelen bánásmód és környezet, ami miatt a megkérdezettek 35%-a váltott munkahelyet.

„Az egyik leggyakrabban előforduló probléma, hogy a cégek túlzó ígéretekkel kecsegtetnek az álláshirdetésekben. Az ígérgetés gyakran folytatódik az állásinterjún is, hogy magukhoz csalogassák a munkavállalókat. Például a maximálisan elérhető bért kommunikálják, de azt már nem, hogy mik a feltételei, amiket szinte lehetetlen elérni” - mondta Csikós Nagy Katalin HR-Evolution Kft. ügyvezetője, fluktuációkezelés szakértő a Világgazdaságnak.

Szerinte ez arra utal, hogy megváltoztak a munkaerő-piaci erőviszonyok: már nem a munkáltató választ, hanem a munkavállaló válogat, és számon kéri az ígéreteket. Ha rájön, hogy rászedték, csalódottan továbbáll amint teheti.

A régebbi dolgozók a bánásmódra panaszkodnak

Azok közül, akik legalább két éve dolgoznak egy munkahelyen, 56% az embertelen bánásmódot és körülményeket nevezte meg a felmondás okaként. A megkérdezettek 51%-a viszont a több fizetés miatt váltana munkahelyet, és 44% azok aránya, akik a rossz munkahelyi körülmények miatt keresne új munkahelyet. 

Csikós-Nagy Katalin úgy gondolja, hogy sajnos sok helyen, ahol magas a fluktuáció, a vezetők még nem jöttek rá a saját felelősségükre. Szerinte a nagyon magas fluktuációért minden esetben a felső vezetők, a döntéshozói szint a felelős.

A dolgozóknak az legrosszabb, amikor nem veszik emberszámba őket. Amikor a főnök például nem köszön, nem kér tőlük, inkább parancsol. De az is nagyon frusztráló, amikor olyan elvárásokat támaszt, amelyeket lényegében nem lehet teljesíteni. 

A jó légkör fontosabb, mint a pénz

A kutatás eredményeiből az derül ki, hogy a jó munkahelyi légkör kulcsfontosságú a dolgozók megtartása szempontjából. A válaszadók 67%-a mondta azt, hogy a jó hangulat, a jó csapat a legfontosabb. Egy ilyen munkahelyet még akkor sem hagynak ott, ha másutt jobb feltételekkel kecsegtetik őket. 

Persze a pénz is számít: a fizetés nagysága a megkérdezettek 34%-a számára a legfontosabb. Majdnem ennyien (33%) gondolják úgy, hogy az erkölcsi elismerés számít leginkább, 31% szerint pedig az emberi bánásmód az elsődleges.

A felmérésből az is kiderült, hogy a termelő és kereskedő cégek egymástól csábítják el a dolgozókat. A megkérdezett kereskedelmi dolgozók közül 43% dolgozott már a termelésben, ahová a magasabb fizetésért ment el. Ha a számára legfontosabb feltétele megvannak (pl. jó hangulat, megfelelő bér, elismerés, emberi bánásmód), akkor csak a válaszadók 8%-a keresne külföldön munkát. De akik már dolgoztak külföldön, azoknak 90%-a próbálná meg újra.