Lelépnek a legjobb alkalmazottak - ezt a 8 hibát szokták elkövetni a főnökök

18/02/22 csütörtök
ujnemzedek.hu
Pedig ezek a munkatársak több szempontból is kincset érnek, és nem kerülne sokba megtartani őket.

A legjobb alkalmazottak óriási kincset jelentenek a cégnek, hiszen nemcsak kreatívak, de általában jóval termelékenyebbek is az átlagnál. Nem csak tehetségesek abban, amit csinálnak, de imádják is a munkájukat. Ennek eredője pedig, hogy mind minőségben, mind mennyiségben felülmúlják az átlagot. Ezért kilépésükkor is sokkal többet veszít a vállalat, mint egy embert. Márpedig ők azok, akik a legelőször észreveszik, ha rossz irányba mennek a dolgok, és mivel általában ők a legképzettebbek is, ezért ők váltanak a legkönnyebben. 

De mit tehet egy jó cégvezető, hogy ezt elkerülje? Például felfigyel a figyelmeztető jelekre. A kilépést ugyanis a húzóembereknél megelőzi a brownoutnak nevezett jelenség. Michael Kibler pályafutása nagy részét ennek a tanulmányozásával töltötte. Az "elsötétedésnek" fordítható állapot abban különbözik a kiégéstől (burnout), hogy kevésbé látványos - vagyis kívülről nehezebben azonosítható. A dolgozó teljesítménye nem változik, ugyanúgy bejár, dolgozik, szállítja a jobbnál jobb megoldásokat, a csapatmunkában is ugyanúgy részt vesz. Belül mégis teljesen megváltoznak a dolgok, és valójában egyre fogy a lelkesedésük, ahogyan a cég iránti elkötelezettségük is. Amikor pedig a munkájuk iránti szenvedélyük helyébe teljes egészében a fásultság lép, csak idő kérdése, hogy otthagyják a céget. 

Nagyon fontos, hogy egy főnök észrevegye a brownoutra utaló jeleket, és semmiképpen sem súlyosbítsa a helyzetet. Dr. Travis Bradberry az érzelmi intelligencia és vezetői teljesítmény elismert szakértője összefoglalta, hogy mi az a 8 dolog, amire egy vállalatvezetőnek érdemes fokozottan odafigyelnie. 

1. Ne vezessen be hülye szabályokat

Semmilyen emberi közösség nem működhet szabályok nélkül - ez tiszta sor -, egy cég sem kivétel. Oké, de fontos, hogy a szabályoknak legyen mindenki által felfogható értelmük és respektálható céljuk. Túlszabályozni például a munkatársak öltözködését, vagy szigorúan  megszabni, milyen hosszú lehet a szakálluk/bajszuk/nők esetében a hajuk - csak arra jó, hogy a legkreatívabbakat elüldözzük. De olyan keresőoptimalizálással foglalkozó cégről is hallottunk már, ahol azonnali fejvesztés jár érte, ha valaki csak kiejti a száján a "távmunka" szót. Miközben az ilyen cégek tevékenysége teljes egészében az interneten zajlik...

2. Ne tegyen úgy, mintha mindenki egyformán jól teljesítene

Az óvodában jól működhet az a stratégia, hogy minden gyereket egyformán jutalmazunk - de egy munkahely nem így működik. Akik kiemelkedően teljesítenek, őket kiemelkedően kell jutalmazni is. Ha mindenki pontosan ugyanolyan elismerésben részesül, a legrosszabbak is, az igencsak letöri a legjobbak lelkesedését. 

3. Ne tolerálja az rossz minőségű munkát


Josh Calabrese, Unsplash

Egy zenekar annyira tud jól játszani, amennyire a leghamisabban játszó tagja. Bármennyire is brillíroznak a többiek, az ő teljesítménye ki fog hallatszani, és rányomja a bélyegét az egész produkcióra. Ha a főnök elnéző a huzamosabb időn át gyengén teljesítő munkatárssal, az igencsak demotiváló lesz azoknak, akik beleadják a szívüket-lelküket. 

4. Ne felejtse el megdicsérni a jó munkát

Nem minden a pénz - egy szóbeli dicséret, pláne a munkatársak előtt sokszor majdnem olyan sokat számít (vagy még többet). Sokan automatikusnak veszik a megfeszített munkát, ahogyan a kiváló minőségű munkát is. Pedig még a leglelkesebb munkatársaknak is szükségük van rá, hogy érezzék: a főnök értékeli a teljesítményüket. Sok vezető nem veszi a fáradtságot, hogy megdicsérje a jól elvégzett munkát. Pedig ez tipikusan az a dolog, ami semmibe sem kerül, mégis pénzben kifejezve is nagy hasznot hoz - ha viszont elmulasztják, az nagy károkat okozhat, anyagi értelemben is. 

5. Ne csak a beosztottat lássa, az embert is


Fotó: Hybrid, Unsplash

A dolgozók több mint fele a főnökével kialakult rossz viszonya miatt hagyja ott a munkahelyét. Ezen pedig lehet segíteni. Elég néha-néha egy-egy elejtett kérdés - de őszinte kérdés! Például, hogy milyen volt az illető kolléga hétvégéje, hogy van a betegeskedő felesége, vagy egy gratuláció, ha a fia megnyerte a helyi sportversenyt. Ezek az apró gesztusok felbecsülhetetlenek, mert a beosztott rögtön azt érzi belőlük, hogy ő nem csak egy rubrika a fizetési jegyzékben. Nem érdemes ezeket az "apróságokat" elhanyagolni, mert hosszabb távon felmondások formájában bosszulhatják meg magukat. 

6. Ne csak az ő részfeladatát ismertesse vele, hanem a teljes képet

Sokkal egyszerűbbnek és főleg időtakarékosabb megoldásnak tűnhet, ha mindig csak egy-egy utasítást ad valaki a beosztottjainak. Pedig így sokkal nehezebb dolgozni, hiszen nem értik az összefüggéseket, nem tudják, pontosan  mire megy ki a játék. Ha a nagyobb léptékű célokba is beavatják őket, az duplán megtérül. Egyrészt hatékonyabban tudnak dolgozni, azonosítani tudnak majd olyan hibákat is, amiket addig nem. Másrészt úgy érzik, hogy a főnök megbízott bennük, ez pedig sokkal inspirálóbb, mint a főnökök többsége hinné. 

7. Ne vegye el a kedvüket a munkától


Melissa Mjoen - Unsplash

Mindenkinek van olyan része a munkájának, amit a többinél jobban kedvel - vagy egyenesen imád. A Google-nél például kifejezetten ösztönzik a dolgozókat, hogy munkaidejük 20 százalékát ilyen tevékenységekkel töltsék, amelyek szerintük a legnagyobb hasznot hajtják majd a cégnek. Lehet (sőt, valószínűleg biztos), hogy ez nem illeszkedik az aktuális munkafolyamatba, mégis megéri vállalati szinten. Hiszen ennek köszönhetőek az olyan szuper termékek, mint például a Gmail vagy az AdSense. A tehetséggel megáldott munkavállalók általában szenvedélyesek, és nagy hiba ezt nem kiaknázni. Már csak azért is, mert aki efféle "flow-ban" dolgozik, akár ötszörös munkateljesítményre képes. Ha tehát nem szorítják őket szigorú keretek közé, akkor "megtáltosodnak" - ellenkező esetben viszont könnyen "elsötétülhetnek". 

8. Tegyen meg mindent, hogy a meló élmény legyen


Hermes Rivera - Unsplash

A legbiztosabb tipp, hogy egy munkavállalónak meg se forduljon a fejében a felmondás gondolata, ha örömét leli a munkájában, és jól érzi magát a munkahelyén. A Google-nél például fantasztikus - és ingyenes - kajákkal, bowlingpályával, edzőtermekkel segítik, hogy a dolgozók akár munkaidőben is lazíthassanak egy kicsit - a legjobb cégek így gondolkodnak. Ha az emberek nem érzik jól magukat, az a teljesítményükre is rányomja a bélyegét. Ez fordítva is igaz: ha jól érzik magukat, csodákra képesek. És nem mellesleg: hosszú távon is inkább kitartanak a munkahelyük mellett, ahová szívesen járnak be nap mint nap. 

A témával már korábban is foglalkoztunk, például a 7 ok, amiért sorra mondanak fel a cég legjobb dolgozói című cikkben. 

Forrás: inc42.com