Interjú: majdnem színész lett, de aztán inkább tervezett egy elektromos motort

18/03/07 szerda
ujnemzedek.hu
Fröhlich Balázs vitán felül a magyar Tony Stark JR., vagy legyen inkább a hungarian Elon Musk – egy a tuti biztos: ha tudnánk motorozni, és épp azon vacillálnánk, milyen vasat vásároljunk, akkor szinte biztosan az ő gépe mellett döntenénk. A Balázs által gründolt, tervezett, kifejlesztett motor így néz ki:

Ez a Vas ráadásul nem is vas, hanem műanyag elemekből felépített elektromos és száguldásbiztos abszolúte high-tech ereszdelahajamat. Biztos továbbá, hogy Balázs színésznek készült kiskorában, aztán inkább villamosmérnöknek állt a Pécsi Egyetemen, nem áll tőle messze a jó értelemben vett bizniszmnetalitás, és akkor kanyarodjunk vissza kicsit az elejére:

- A Brand fesztiválon úgy voltam beharangozva, mint „techpioneer” – baromi sok mindennel foglalkoztam már, szóval valószínűleg ezért kaptam ezt a hülyén menő titulust.

- De akkor akár azt is mondhatnánk, hogy te vagy most a junior kategóriában a motorisztika da Vinci-je.

- Remélhetőleg csak így, az első lépéseknél van a motorokon a hangsúly, a társammal (Kálovics András) már más, komolyabb terveink is vannak.

- Szóval a biznisz már nem egyszemélyes.

- Igen, ketten vagyunk - egy ilyen típusú vállalkozásnál ez már nem oldható meg afféle magányos farkasként. András a Közgázon végzett, egy családi vállalkozást vezet (ipari láncok gyártásával foglalkoznak), a kialakuló cégen belül ő a biniszmodellért, a pénzügyi dolgokért felel. Az már az elején világos volt, hogy kell valaki, a hátára veszi ezt a feladatot.

- És a cég neve Skart.

- Bizony.

- Azért a név adja a kérdést, hogy miért pont motort gyártotok? Tudsz egyáltalán motorozni?

- Nagymotorra nincs jogsim, de ugye a B kategória adja a kismotorra való jogosítványt is… évek óta meg akarom már csinálni nagymocira is, csak egyszerűen nincs rá időm. Gyerekkoromban különben az Amcsimotorok c. műsoron nőttem fel, kívülről vágom összes részt, na és ott volt az egyik főszereplő, a Paul. Ő nagyon nagy hatást tett rám – és naná, hogy én is elkezdtem agyalni, hogy majd veszek egy Simpsont, megvágom a vázat, kicsit megdöntöm, alakítok rajta… na, hát ebből az lett, hogy az anyukám két perc alatt letiltott a motorról, és így sokáig csak egy álom maradt az egész. A terveim persze megmaradtak.

- A villamosmérnöki szakon is?

- Naná, azzal viszont annyi volt a bibi, hogy két teljesen eltérő pályában gondolkodtam, az egyik volt a színész, a másik meg a mérnöki…

Balázs és a VAS. (kép: Csortos Szabolcs)

- De te mérnök lettél.

 -Igen: arra jutottam, hogy ahhoz, hogy elég nagyot alkossak, ahhoz nekem a színészi pálya nem elég. Néha már azt éreztem, hogy a gépészmérnöki sem – totálisan el tudtam térni a tananyagtól, de érezhetően haladtam, rengeteg kutatásom volt, leginkább zöldenergiás cuccok – volt pl. egy saját szélturbina tervezetem, foglalkoztam smart home tervezéssel és kivitelezéssel, ami hálistennek működött is, ezen felül a 3D-s nyomtatásba feccöltem rengeteg energiát.

- Gondolom van is 3D-s nyomtatód.

- Naná: az egyiket úgy vettem, a másik már egy profi cu… illetve azt én készítettem úgy ahogy van  (nevet).

- Mit épített legutóbb a masinád? (És most remélem, hogy azt mondod: a motorhoz való alkatrészeket.)

- Örülhetsz: a motorhoz való alkatrészeket. Több része a gépnek 3D-nyomtatott lesz, nyilván ezek nem olyan elemek, amelyek kibírják a komolyabb statikai terhelést, de kapcsolóelemek, csatlakozók, gombok, mütyürök már mind ilyen technikával készülnek.

 -Jó, de azért ez rengeteg tök érdekes téma – miért pont a 3D-s tanyáztál le?

- Igen, számomra is különlegesnek számított mind – egyszerűen csak elérkeztem arra a pontra, amikor azt éreztem, ideje valamiből pénzt csinálnom. Persze mehetett volna ez úgy, hogy bérben nyomtatok cuccokat, de akkoriban épp elérhetőbbé vált a nagyközönség számára is a technika, és nem láttam a dologban a növekedési potenciált, a kutatás pedig nem hozott volna elég tőkét… szóval beugrott a motor, hogy mindig is azt akartam tervezni: canga/autógyártó bőven akad, de a motor, az valahogy nem felkapott, kimaradt a szórásból. Ráadásul az elektromos őrület is akkor érett be igazán, a Tesla szinte vágta maga előtt az utat, és a többi jött magától. Vagy hát úgy jött, ahogy az ilyesmi jönni szokott – rengeteg melóval.

- Oké, akkor játsszunk, lássuk, mennyit tudtál átvinni a színészpalántából az üzletemberségbe: gazdag vagyok, mint az állat, és be akarok fektetni a Skartba. Vagy tudod mit: motorvásárláson agyalok – győzz meg arról, hogy a te géped a legtutibb a világon.

- Kezdjük azzal, hogy ha arra vágysz, hogy 220-al veresd végig az utakat, akkor nem minket keresel. Annak ellenére, hogy a gyorsulása páratlan (a Cafe Break névre keresztelt modellünknek 280 NewtonMéter nyomatéka van, ami  kb. egy komolyabb huzatós autónak felel meg, konkrétan akkora erő van benne, hogy a teljes váz megemelkedik, amikor az ember ráhúzza a gázt) mi a gépünket inkább azoknak az elborult, a motorozásban inkább hívő mint elhivatott arcoknak ajánljuk, akik azok a tipikus, lokálpatrióta figurák, akik azonban a városi mocorgások mellett nagyra tudják értékelni azt, amikor bevesznek egy szerpentint a totális csend közepén. Ez a motor ugyanis nemhogy csendes: ez a motor néma. És fontos még kiemelni hogy ennyire egyedi gépet ennyi pénzért sehol nem kapsz.

- Ha már a pénz. Mibe fáj nekem egy Cafe Break?

- Árban leginkább a luxuskategóriát célozzuk meg – négy és fél millió lesz a legolcsóbb motor. De ez az ár nyilván sok mindentől függ – szállítási kötség pl.- de ez az alapár. Azért az összegnél vedd figyelembe: ebből a típusból max 300 darabot gyártunk le, ez még mindig limitáltnak számít – ebben a kategóriában ez egész olcsónak számít.

- Azok után, amiket eddig elmondtál (a kutatásaid, a koleszos garázscégindítás, a fejlődési ív) kénytelen vagyok megkérdezni: kb. mikorra várható, hogy te is kilövöd egy rakéta hátán mondjuk a breaket a kozmoszba?

- Röhögni fogsz, de viccen kívül marha jó lenne a későbbiekben akár az Elon Musk alá dolgozni az űrkutatás terén.