A jövőben tényleg mindenki saját vállalkozást akar indítani?

18/08/17 péntek
ujnemzedek.hu
Vajon mennyire van igaza a profnak?

A Business Insiderben Tomas Chamorro-Premuzic, a Columbia egyetem professzora azt állítja: 

az ő MBA diákjai inkább lennének a saját bizniszük urai, mint bedolgozók valami multinál.

A Master of Business Administration lényege, hogy "a menedzsment diszciplínák elméleti alapjainak és gyakorlati kérdéseinek oktatásával a gazdasági jellegűtől eltérő alapvégzettséggel rendelkezőket is kiválóan felkészíti az üzleti, menedzseri, illetve vezetői tevékenységek végzésére."

Ezt a meghatározást itt találtuk, érthetőbben tán a dolog annyi, hogy ennél PRO-bb bizniszügyekben már nem lehetsz. Na most prof Chamorro-Premuzic 15 éve oktat MBA hallgatókat, és ez idő alatt arra jutott, hogy "első körben a fiatalok olyan cégeknél kötöttek ki, mint az IBM, vagy a Goldman Sachs. Aztán jöttek a menőbb - egyébként a mai start upokra hajazó - cuccok: a Google, vagy az Amazon. És most ebből az lett, hogy mindenki meg akarja csinálni a saját Facebookját vagy Apple-jét."

Ez persze nem egy konkrét felmérés eredménye, de 15 év alatt az ember azért lát egyet s mást. Ő írt különben korábban arról, hogy a kreatív embereknek köszönhető a hazugságok tetemes százaléka (a szakember szerint a gyakori hazudozás olyan egyéb tulajdonságokkal kapcsolódik össze, amelyek általában a magasabb IQ-hoz kötődnek: a hatékony hazudozónak jó memória kell, az sem árt, ha élénk a fantáziája, jól olvas mások reakcióiban, és el tudja fedni a saját, ösztönös gesztusait, testbeszédét, mimikáját), illetve egy  1.700 munkavállaló körében elvégzett kutatás során rámutatott a kollégával arra, hogy a rövid "e-szünetek" kifejezetten felfrissítették a dolgozókat - azaz a melós cset, Facebook-mustra a robot közepén konkrétan kedvezően hatott a munkára.

Na de nem is ez a lényeg, hanem hogy oké, vállalkozó lennél de vágod-e mennyi lemondással jár a dolog?

A BI egyik 2017-es podcastjában Spencer Rascoff, az ingatlan bizniszben elég jó pozíciót elfoglaló Zillow cég vezérigazgatója többek között beszél arról is, hogyan pumpálta a céget addig, hogy 2016-ban már több mint 800 millió dolláros bevételt termeljen. Rascoff a beszélgetés során egy olyan megvilágításba helyezte a karrierépítés folyamatát, ami sokak számára talán nem egyértelmű, pedig tanítani kéne minden középiskolásnak.

Szeretnél vezérigazgatói pozíciót, többmilliós fizetést, menő kocsikat, személyi edzőt, óriási villát és egy tonna aranyat? És ami azzal jár, hogy ezt elérd?

Az üzletember szerint, ha látod valaki sikerének az eredményét, akkor azon is el kell gondolkodnod, milyen melósan érte azt el. A legnagyobb sikerek mögött leggyakrabban heti 80 óra munka, a szabadidő leszűkülése, a társas élet színvonalának lecsökkenése és sokszor párkapcsolati és családi problémák is állnak, Ja, nem is beszélve az egészségi állapot romlásáról. Nézd meg a főnököd, és kérdezd meg magadtól, hogy a sikereivel együtt bevállalnád-e az egész életmódját.

Rascoff azt mondja, előbb döntsd el, milyen életet szeretnél 10-20 év múlva, gondold át részletesen, aztán ahhoz igazítsd a karriered. Ne hagyd, hogy a munka teljesen átvegye az irányítást, és az egész életedet attól függve éld le. Előbb az életedet tervezd élvezhetőre, aztán a karriered. Persze jó, ha van az embernek egy magánszigete, de nem mindegy, mennyit szenved addig, amíg megveszi.