Ez a biológiai oka annak, hogy miért eszünk, ha idegesek vagyunk

18/01/26 péntek
ujnemzedek.hu
Ha feszültek, idegesek vagyunk gyakrabban nyúlunk be a hűtőbe valami nasi után. A szakértők szerint legtöbbször pedig olyan ételt választunk, amit az agyunk jutalmazásként ismer.

sabrina the teenage witch eating GIF

Most akkor, hogy van ez a stressz evés? 

Rövid távon a stressz elnyomja éhségünket. A hipotalamusz - az agy része, amely összekapcsolja az idegrendszert a hormonrendszerrel - olyan hormont termel, amely elfojtja az étvágyat., majd a mellékveseink is szivattyúznak az adrenalinból, amit a stresszes és feszült állapot vált ki. Így már nem is vagy olyan éhes! 

Hosszú távon azonban a hatások kissé megfordulnak. Ha hosszabb ideig stresszeltél, a mellékvesék elkezdenek szabadulni a kortizolról - ez a másik hormon, amely növelheti az étvágyat -, majd rohadt nagy éhség fog el. 

Itt  jön képbe az alvás fontossága:

Nagyon sokszor azért vagyunk gorombák, idegesek mert nem aludtuk ki magunkat. Az alváshiánytól bepipulunk és rettentő stresszesek leszünk, így ez a folyamat növelheti majd az éhségérzetünket. 

Amikor egy stresszes időszaknak vége - a vizsgaidőszak befejeződött, vagy elvégeztél egy nagy projektet a munkahelyeden - a kortizol szintje csökkenni kezd, pihenned kell, hogy feltöltődj. De ha nem tudsz szabadulni a feszültségtől, akkor a kortizol szintje várhatóan magas marad, ami egyre több stressz étkezéshez vezet.

Ezek az étkezések pedig nem arról szólnak, hogy elrágcsálunk egy szál sárgarépát. A legtöbben jutalmazó falatokat zabálunk: sütike, csokika és társai. Az ezekben lévő cukor dopaminreagálást okoz, amitől beindul a boldog, jutalmazó hormon. Ezért is esszük ezeket az ételeket, mert utánuk valahogy jobban érezzük magunkat. 

sabrina the teenage witch GIF

A cukor szintén csökkentheti a kortizol szintjét, a The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism című tanulmány szerint idővel az agyad függővé válhat ezektől az ételektől, mivel megkönnyítik az idegeink ellazulását.

Ha túl sok cukros ételt fogyasztunk, annyit, amennyire nincs szüksége a szervezetünknek, nagyon könnyen 2-es típusú cukorbetegség alakulhat ki. 

sabrina the teenage witch GIF

Evés helyett lazítás:

Ahelyett, hogy a stressz evéshez fordulsz, hogy megnyugtasd az idegeid,  keress más módszert, amivel ellazulhatsz. Próbálj ki meditációs gyakorlatokat, jógázz vagy végezz valamilyen kreatív tevékenységet, ami boldoggá tesz. Emellett figyelj oda az alvásodra, írtunk már pár cikket a témában, olvasd át őket, hátha segít valamelyik! 

Forrás: business insider