"Csak iszogatok, de tuti, hogy nem vagyok alkoholfüggő!" Tényleg tuti?

18/09/17 hétfő
ujnemzedek.hu
Biztos, hogy te is sokszor hallottad már a fenti mondatot távolabbi vagy közelebbi ismerőstől, havertól. De tényleg biztos ez? Hogy lehet eldönteni? És egyáltalán: hol a határ? Nem ígérjük, hogy tudományos igényű tanulmánnyal szolgálunk, de talán segít megadni a választ ez a kis összeállítás.

Vannak olyan emberek, akik szeretnek összeülni a barátaikkal, és beszélgetés közben szívesen megisznak egy-két pohárral. Nem feltétlen csak limonádét vagy málnaszörpöt. De ez még hagyján: hiszen olyanok is vannak, akik egész héten iszogatnak, rákészülve ezzel a hétvégi, hatalmas ivászatra, amikor aztán tényleg a vödör a mérték, a tartózkodás pedig az asztal alja. 


Forrás: Pixabay

Persze mindenki úgy érzi, hogy amennyit ő iszik, az még biztosan belefér - de hol lehet a határ a "normális" ivás és a túl sok alkohol között?

Huffington Post szakértőket kérdezett a témával kapcsolatban, amire a következőket válaszolták: 

  • Kultúránként különbözik az a határ, hogy ki minősül alkoholfüggőnek, hiszen mindenhol más az elfogadott. 
  • Az alkalom nagyban befolyásolja az ivási szokásainkat, hiszen fontos megbeszéléseken tartózkodunk az ilyesmitől, az ünnepek alkalmával viszont elengedjük magunkat.
  • Nagyon fontos a mértéktartás, mivel csak addig nevezhetjük a társasági alkoholfogyasztást szociális ivásnak, amíg az alkohol egyértelműen pozitív élmények forrása, amíg fokozza a jó hangulatot. De ha akár aznap, akár másnap nem egyértelműen pozitív miatt a kép (vagy egyértelműen negatív), akkor az már biztos nem szociális ivás. 
  • Az USA-ban például addig, míg valaki nem találja magát a detoxban, szociális ivásról beszélnek - ami azért elég tág értelmezése a szociális ivásnak... :P 

Hogy vehetjük észre a függőséget saját magunkon vagy ismerőseinken? A szakértők ezt is pár pontban összegezték: 

  • A legkönnyebben akkor észlelhetjük a bajt, ha már akkor is iszik valaki,  amikor nem lenne szabad. Például, ha épp gyógyszert szed az illető. 
  • De az is figyelmeztető jel, ha valaki bűntudatot érez, amiért ivott.
  • Intő jel lehet az is, ha az adott személy folyamatosan belebukik az ivászattal kapcsolatos fogadalmaiba: nem tudja betartani, hogy kevesebbet fog inni, vagy hogy egyáltalán nem iszik többet. 
  • Ha pedig már hazudik is az ivással kapcsolatban, az tényleg olyan, mint egy vészcsengő: "Nem ittam!"; "Nem is annyit ittam, csak ennyit!"; stb.
  • Az előző ponthoz kapcsolódik az is, amikor valaki titokban iszik vagy kreál magának okot arra, hogy ihasson. 
  • Mindezek mellett a szakértők úgy vélik: ha valaki elkezd reszketni vagy szorongani 12 órával az alkohol fogyasztása után, az már fizikai függőségre utal. Ilyenkor tényleg elkerülhetetlen az, hogy orvoshoz forduljunk a problémával. 

Mi lehet a megoldás?

Ha észrevesszük magunkon a jeleket, merjünk segítséget kérni. Forduljunk a barátainkhoz, a családunkhoz vagy a megfelelő orvoshoz a gondunkkal. Ha egy ismerősön tapasztaljuk mindezt, mondjuk el neki aggodalmunkat, és vezessük rá a megfelelő útra. Mondjuk el a betegség veszélyeit, és adjunk neki segítséget, támaszt. 

Aki önerőből próbálja magát kordában tartani, vagy már épp a leszokás fázisában van, az mozduljon ki olyan ismerősökkel is, akik nem isznak alkoholt - sőt, leginkább ilyenekkel. 

Szívás: a legkevesebb alkohol is ártalmas

Aki eddig abban reménykedett, hogy napi 1 pohár bor például egészséges, hát, azt sajnos ki kell ábrándítanunk. Legalábbis a Lancet brit orvosi hetilapban megjelent tanulmány szerint százezer absztinens közül 914-nél alakul ki alkohollal kapcsolatos betegség, többek között rák. Akik napi egy alkoholos italt fogyasztottak, azok közül ennél néggyel többen betegedtek meg, ami 0,5 százalékos emelkedést jelent, akik napi kettőt, azok közül 63-an, ez 7 százalékos növekedés. A napi öt alkoholos italt ivók között 37 százalékkal, vagyis 338-cal többen lettek betegek.

Kiemelt kép: Justin Aikin, Unsplash