Azért nem szoksz le, mert elhíznál? Mesélj még...

20/02/19 szerda
ujnemzedek.hu
Ha minden egyes „azért nem szokok le, mert utána elhíznék” mondatért kapnánk egy forintot, kilóra megvennénk Dagobert bácsit. Vagy hitelt adnánk Richie Richnek. Esetleg megvennénk a Rozsdás Rákollót Rák úrtól. Pedig amúgy ez egy elég gyengécske kifogás...

Nehéz döntések előtt általában az emberek mérlegre teszik, hogy milyen pozitív vagy negatív hozadéka van az elhatározásnak. A leszokás esetében sincs ez másként: az egyik serpenyőben az egészséges élet, tiszta tüdő és társai, a másik oldalon gyakran az elhízás szerepel. És ez rögtön elegendő érvet szolgáltat a káros szenvedély folytatásához.

Felteszünk egy kérdést: van fogalmad róla, hány embert érint a dohányzásról való leszokás utáni elhízás? 10-ből mindössze 1-et. Hosszútávon még azt az egyet sem, mert általában egy évvel később ő is visszanyeri régi formáját.

12_belso_1.jpg

Mik az elhízás okai?

Pontosan az, amire gondolsz: az evés. De leszokás előtt is evett az ember, az nem volt baj? Nem, az nem. Az viszont igen, hogy leszokás után cigizés helyett is azt csinálja. Az meg pláne, ha extrán egészségtelen, magas kalóriatartalmú ételeket fogyaszt.

Na, meg ugye ott van az is, hogy a dohányzásnak – pontosabban a nikotinnak – étvágycsökkentő hatása is van. Így megszaporodnak a hűtő körül tett körök. Plusz a nikotin fokozza az idegrendszer aktivitását, amivel az anyagcsere is felgyorsul. Leszokás után így többet eszik az ember, de kevesebb energiát éget az ember.

12_belso_2.jpg

Mit tehetünk az elhízás ellen?

A kulcs az étrendváltásban van. Ha elakarod kerülni a súlynövekedést, azaz a hízást nem fogod megúszni a számolgatást. (Megint jön a mérleg: az egyik oldalon egy kis számolgatás, a másikon a tökéletes forma.) Szám szerint 150-200 kalóriával kell bevinned kevesebbet, mint dohányos korodban – ez amúgy nem extra.

Vagy mindenből kicsivel kevesebbet eszel, vagy visszaveszel a nassolásból, és már meg is vagy. Ha pedig úgy érzed, minden áron kajálnod kell, válassz valami egészségeset: zöldség, gyümölcs, cukormentes dolgok. És akkor még ott a mozgás. Rendszeres testmozgással nemcsak a tüdődet és a legutaidat tisztítod ki, hanem a súlyodat is kordában tudod tartani.

12_belso_3.jpg

Mi van akkor, ha mégis felszalad pár kiló?

Röviden? Semmi. Majd lemegy. Ha már korábban emlegettük a mérleget... Össze sem lehet hasonlítani a dohányzást káros hatását a pár plusz kiló káros hatásával...