8 órát kell aludni? Egyhuzamban? Mítosz az egész!

18/02/23 péntek
ujnemzedek.hu
Régebben legalábbis elég jól elvoltak a 2x4 órával.

Roger Ekirch, a Virginia Tech történésze 16 évnyi kutatás után könyvet írt arról, hogy a modern kor előtti időkben az emberek két részre osztották az alvásidőt, méghozzá első és második alvásra. Számos korabeli forrásból gyűjtötte össze az információkat, például naplókból, udvari feljegyzésekből, orvosi tankönyvekből és irodalmi alkotásokból, arra vonatkozóan, hogy zajlottak általában a két alvás közti ébrenlétek. 

Kiderítette, hogy mindkét szakasz körülbelül egyenlő ideig tartott: napnyugtakor mindenki nyugovóra tért, majd valamikor éjfél után, hajnalban kelt fel jellemzően egy (esetleg két) órára. Ebben a rövid időben sokan pipázgattak vagy átmentek a szomszédhoz, mások inkább ágyban maradtak, olvasgattak, esetleg írtak, de sokan imádsággal múlatták az időt. Laurent Joubert 16. századi francia orvos pedig kifejezetten azt ajánlotta, hogy a házaspárok ilyenkor bújjanak össze, mivel ez a legjobb időszak a gyermeknemzésre. Akadt olyan "szakember" is a 15. században, akik a jobb emésztés miatt javasolta a két alvást elválasztó felkelést.

Ezután ismét mindenki lefeküdt és húzta a lóbőrt egészen addig, amíg fel nem jött a nap, aztán folytatódott minden a megszokott módon.

Az ipari forradalom és a közvilágítás az oka, hogy egyhuzamban alszunk

Aztán ahogy elkezdődött az ipari forradalom, és egyre elterjedtebbé vált az éjszakai közvilágítás, a kétszakaszos alvás kezdett eltünedezni. A reformáció-ellenreformáció korára már gyakorlatilag kiment a divatból, nem utolsó sorban azért, mert a reformátorok titkos társaságai főként éjszaka gyűltek össze, és ezzel az éjszaka szépen lassan már nem csak a különféle kétes elemek, prostituáltak és kocsmatöltelékek terepének számított, kezdett "polgárjogot nyerni". Szóval a 17. századra a kétszakaszos alvás teljesen eltűnt. Ekirch szerint ez azért történt, mert elkezdték kivilágítani az utcákat, sőt a lakásokban is elkezdtek terjedni a különböző lámpások. Az egyre könnyebben elérhető és kompakt fényforrások miatt egyre több helyen maradtak nyitva sötétedés után is a kávézók. Ez indította be az éjszakai életet és az alvási rendszer átalakulását, ami lecsökkentette a pihenésre szánt időt. 

1667-ben Párizs lett a világ első városa, ahol világos volt az utcákon éjszaka is, őt követte Lille, Amszterdam majd London. Mivel beindult az éjszakai élet, időpazarlásnak számított az alvás. „Az emberek tudatosabban bántak az idővel, érzékenyek lettek a hatékonyságra, már a 19. század előtt is” – magyarázza Ekirch könyvében. Ami pedig a legmeglepőbb, hogy ezt támasztja alá egy 1829-ből származó orvosi feljegyzés, ami arra hívja fel a szülők figyelmét, hogy tiltsák meg gyermekeiknek a két részre bontott alvást.

Nem hülyeség a kétfázisú alvás

Egy pszichológus, Thomas Wehr egy kísérletet is elvégzett, hogy bebizonyítsa, nem az ördögtől való a két szakaszra tagolt éjszakai alvás. A kísérleti alanyokat egy helyiségben 14 órán át sötétben tartotta. Egy idő után beálltak arra, hogy négy órát aludtak, két órát ébren voltak, aztán újabb négy órát aludtak. 

Ne parázz rá, ha felébredsz az éjszaka közepén

Az alvásszakértők szerint káros hatással járhat, ha felhúzzuk magunkat azon, hogy nem tudunk visszaaludni miután valamiért felriadtunk. Sokan idegesek és felszültek lesznek, ha felébrednek éjjel, és ez még jobban gátolni fogja őket az elalvásban. Pedig a szünet jó hatással lehet a stressz kezelésére – mondják a hozzáértők, akik szerint az a legjobb, ha csak ellazulunk és nem feszülünk rá az elalvásra. Gondoljunk csak az elődeinkre, mennyi mindent csináltak egy ilyen rövidke ébrenlét során! 

Egy hasznos tipp, hogy jól aludj

Az éjszakai világítás elterjedése az ember természetes bioritmusát is alaposan összezavarta, az ugyanis a nap fényével és az éjszakai sötétséggel van összefüggésben. Napfény hatására a szervezetünk leáll a melatonin nevű hormont termelésével, éjszaka meg beindítja. Ez a hormon elősegíti az alvást.

Csakhogy a rendszert a mesterséges fény is felborítja, még a mindenféle kijelzők hideg kék fénye is blokkolja a melatonintermelést. Ezért érdemes óvatosan bánni a lefekvés előtti gépezéssel, mobilozással, mert ez igencsak offolja a belső biológiai óránkat (cirkadián ritmus a tudományos neve). 

Ha tehát azt szeretnéd, hogy ne legyenek problémáid az elalvással, jóval előtte hagyd abba a képernyő bámulását. 

Jó éjt!

Forrás Múlt-kor, illetve: Múlt-kor